Subscribe:

Senin, 29 Oktober 2012

Mengapa kucing makan anak ???




Apakah kucing memakan anaknya sendiri ??? 

Sebenarnya kucing yang memakan anaknya sendiri adalah kucing jantan, Tetapi ada juga kucing betina memakan anaknya, jika anak yang ia lahirkan itu cacat. Manakala kucing jantan akan memakan anaknya jika mereka ada peluang. Karena kucing jantan tidak mengiktiraf anak-anak itu sebagai anak-anaknya. Jadi dia sanggup memakan anaknya hidup-hidup.

Kucing adalah hewan bersendirian, tiada struktur sosial yang sebenar di kalangan kucing di hutan (kecuali singa). Jadi dari sudut pandangan evolusi, kucing jantan tidak fikir ada sebab mahu menyambung zuriat mereka.

Kucing betina tahu tugasnya sebagai ibu harus melindungi anaknya daripada pasangannya dan juga pemangsa yang lain. Selepas beberapa ketika menjaga anak, mereka akan kembali bersendirian tanpa ditemani anak-anak.

Kucing jantan membunuh anak mereka atau anak kucing yang lain adalah untuk melindungi kawasan mereka daripada diceroboh suatu hari nanti, dalam masa yang sama dia tidak sedar sudah membunuh anaknya sendiri.

Ibu kucing juga akan memakan anaknya apabila anak kucing itu yang dilahirkan itu cacat, sakit atau mati. Ini kerana untuk melindungi anaknya daripada pemangsa lain memakan anaknya. Itu tidak berati, ibu kucing tidak memiliki rasa kasihan ketika memakan anak mereka, tapi sudah lumrah kehidupan kucing untuk melindungi anaknya dari pemangsa lain, walaupun dengan memakan anak sendiri.

Perkara ini pernah berlaku pada saya, ketika dulu kucing betina saya telah memakan anaknya sendiri setelah kucing jantan menggigit anaknya sampai mati, kemudian kucing betina saya terus memakan anaknya yang mati itu. 


Nah itu sedikit ulasan INFORMASI dari kami...
Sampai berjumpa di episode INFORMASI selanjutnya ^_^


_semoga bermanfaat_ SKY HIGH




1 komentar:

Don't be a silent reader please, thank you..